Intervju: Sofia Jakobsson

Sofia01

Sofia Jakobsson på Bosön i går i samtal med bloggen (Foto: Anders Henrikson)

Sofia Jakobsson från Ångermanland, närmare bestämt centralorten Örnsköldsvik, eller Ö-vik som man säger i Norrland, har gjort en hel del långa resor i sitt fotbollsliv. Först gick hon på fotbollsgymnasiet i Växjö, sedan blev det spel i Umeå IK. Ryssland var nästa station och några omtumlande månader i FC Rossiyanka som håller till utanför Moskva. Där tränade hon bl a under Farid Benstiti, mannen som har format Olympique Lyon under nästan tio år och har varit Lotta Schelins coach när hon kom till Frankrike.

Sedan gick flyttlasset till London och Chelsea Ladies där jag träffade ”Fia” som hon brukar kallas en regnig kväll i maj 2013. Vi återkommer till det mötet.

Tyskland nästa och nykomlingarna BV Cloppenburg. Var ligger Cloppenburg? Jag fick titta på Google Maps, visste att det låg i delstaten Niedersachsen. När Cloppenburg sedan relegerades ur Bundesliga fick Fia kontrakt med franska topplaget HSC Montpellier. Där finns hon fortfarande och ska till hösten påbörja sin tredje säsong.

Den här bloggen heter hattrick och då får man inte skriva om Sofia Jakobsson utan att nämna den match med vilken hon har etsat sig fast i minnet av oss som tittar på damfotboll. Hennes fantastiska hattrick i F19-EM 2009. Frankrike ledde med 2:1 mot Sverige och sedan kom Sofia Jakobsson i gång på riktigt, kvitterade i 86:e matchminuten och gjorde sedan 3:2 och 5:2 i förlängningen. Vilken match i den vitryska huvudstaden Minsk!

Djurgårdens nuvarande lagkapten och torsdagens intervjupartner Emilia Appelqvist var Sveriges lagkapten och även Olivia Schough tog vägen till A-landslaget. Antonia Göransson var ytterligare ett hett namn. På bänken satt Hilda Carlén som nu fick en biljett till OS i Rio medan lagets förste målvakt 2009, Susanne Nilsson aldrig kallades till A-landskamper och bestämde sig därför att spela för sitt andra land, nämligen Serbien. Carlén spelade sedan finalen som dock förlorades med 2-0 mot England där en viss Toni Duggan gjorde första målet. Duggan som numera spelar med Kosovare Asllani i Manchester City.

Tillbaka till Sofia. I Tooting utanför London skulle det bli en intervju med henne 2013. Hennes Chelsea Ladies hade spelat mot ett amerikanskt universitet i regnväder och vi hamnade i caféterian av Tooting & Mitcham United FC och Sofia var så snäll och hömtade kaffe åt mig. Det tog ett par minuter och när hon glad anlände vid mitt bord så dök lagkamraten Edda Gardarsdottir (tidigare KIF Örebro) upp och undrade om Fia skulle åka hem med dem eller om hon skulle ta bussen. Jo, men har har en intervju här, började hon men Edda ville åka. Dra hem du, sa jag till henne och vi skulle återuppta kontakten, men det blev aldrig av.

Tre år senare stod hon dock framför mig på Bosön. Eller snarare i Bosön. Eftersom Bosön är ingen ö. Det är en fast del av Lidingö som ligger lite utanför. Jag fick semesterkänsla när jag promenerade förbi vinnarhallen och nådde konstgräs- och naturgräsplanen nära vid vattnet.

sofia_7_4681

Vi såg en extremt taggad Sofia Jakobsson i träningen (Foto: Anders Henrikson)

En hel vecka har de varit här. Pia Sundhage och Lillie Persson körde extra träning för de så kallade *utlandssvenskorna minus englandssvenskorna’ (Hedvig Lindahl och Kosovare Asllani måste fortfarande spela i FA WSL). Och så blev det ett miniläger med Lotta Schelin och Lisa Dahlkvist (som visserligen har flyttat till svenska klubbar, men var med ändå), Caroline Seger, Linda Sembrant, Nilla Fischer och just Fia Jakobsson.

I går tränade de med och mot pojkar födda år 2000. Det var en mycket trevlig atmosfär, det var avslappnad och det var intensivt. Ett tag slog Pia själv inlägg som hennes spelare skulle förvandla. Annica Svensson var med som sjukgymnast. Hon har ju spetsat sin sjukgymnastutbildning med en tilläggsutbildning för just fotbollsskador för några år sen och fick också jobba lite med Sofia Jakobssons axel när lägret var över. Några bilder och tröjor som pojkarna fick av Seger senare hade jag äntligen möjlighet att prata lite med Sofia.

Sofia, ditt lag, HSC Montpellier, slutade på en tredje plats i Frankrike. Hur ser du tillbaka på lagets och din egen säsong?

  • Det har känts jättebra båda säsongerna faktiskt och som lag har vi tagit stora steg framåt. Det känns att vi närmar oss verkligen både Paris och Lyon. Vi kom tre i serien och spelade riktigt bra matcher mot dem. Vi spelade cupfinalen för andra året i rad mot Lyon, den förlorade vi med 1:2, en ganska tajt match trots att de hade mer bollinnehav och mer målchanser. Men vi har ett ungt lag som har mycket kvalité så det känns att vi har haft två bra säsonger och hoppas kunna står där och ta en Champions League plats nästa säsong.

Den franska ligan är enligt tabellen tredelat. Lyon och PSG spelar i en klass för sig, sedan kommer trean Montpellier och fyran Juvisy som kommer i en klass för sig . Ligafemman Rodez Aveyron har redan en målskillnad på -14.

a_0_4844

Nilla Fischer tar en selfie på gruppen. Fv Lotta Schelin, Linda Sembrant, Annica Svensson. Gömt bakom Sofia Jakobsson, Caroline Seger och Lisa Dahlkvist. (Foto: Anders Henrikson)

Sofia vill svara men måste lämna eftersom de andra spelarna ska ta en selfie på träningsgruppen och Annica Svensson. Det blir ytterligare ett par minnesbilder som understryker att stämningen verkligen varit bra och sedan fortsätter intervjun.

  • Var var vi? Jo, Paris och Lyon har varit bäst de senaste åren på så sätt. Sen tycker jag också att vi och Juvisy och även Guingamp och även St. Etienne är lag som är på g. Det kommer mer och mer och förhoppningsvis nu Marseille som gick upp som är en storklubb, nej jag tror att franska fotbollen tar kliv varje år.

Här ska vi lägga till att Sofia Jakobsson blev utsett till franska ligans bästa spelare säsongen 2014/15, en stor bedrift med lag som Lyon och PSG framför sig. Lyon ställer för övrigt 13 av 18 spelare  den franska OS-truppen. HSC Montpellier har ingen, dock det finns tre reserver därifrån som ändå ska åka med till Sydamerika.

Du har bott i så många länder. Vad har du tagit med dig därifrån?

  • Det är klatrt att man har fått mycket erfarenhet både på planen och utanför planen som man har tagit med sig, men inget så här specifikt från ett land utan man har utvecklats som människa och som spelare på alla platser som jag har varit och jag har tagit kliv i min fotbollskarriär och i mitt liv privat.

När jag tittar på kartan så ligger ju Montpellier väldigt skönt nere ö södra Frankrike. Hur ör det att leva där?

  • Det är en jättetrevlig stad och ligger i franska Rivieran så det är en jätteskön plats att bo på. Jag trivs jättebra utanför fotbollen, en jättefin stad och nära till stranden, man har ett skönt liv utanför fotbollen också.

Hur har det blivit med språken? Tog du med dig lite ryska, tyska och nu franska?

  • Alltså, jag kunde lite ryska, men det har jag tappat bort efter ett par år. Nu snackar jag lite franska och förstår det mesta så förhoppningsvis kan jag lära mig det, jag har ett år kvar på kontraktet och det blir mitt tredje år, så lite franska ska jag nu ha med mig därifrån sen.

Vad har du för förväntningar inför OS?

  • Jag har jättestora förväntningar, framför allt kul att det är i Brasilien i ett sånt fotbollsland, det är fantastiskt kul att få vara med i ännu ett mästerskap med ett fantastiskt gäng. Det känns som om vi har en väldig intressant trupp med oss och förhoppningsvis kan vi göra ett bra mästerskap efter förra årets besvikelse.

Vad gjorde ni här på lägret, hur gick träningen till i en förhållandevis för fotbollen liten grupp?

  • Vi har ju varit borta från fotbollen ett tag, så vi samlades här och hade ett ganska tufft läger med mycket spel och lite fysik också, det har varit jättetrevligt läger och vi har fått köra på ganska tufft för att förbereda oss väl inför OS.

Igår träffade jag Emilia Appelqvist och hon sa att du gjorde en show under elitflicklägreet i Halmstad för tio år sedan som hon inte riktigt kom ihåg, men att det då imponerade på henne. Kommer du ihåg vad du gjorde?

  • Det var bara en liten sketch, det var tio år sen tror jag. Länge sen. Men jag gillar att skratta och ha kul.

Ingen lösning av gårdagens gåta alltså.

Har du överhuvudtaget haft semester nu?

  • Jag har tränat med UIK och varit här nu, men jag hade tio dagar direkt efter serien och då åkte jag hem till familjen. Jag besökte också fotbollsskolan av min modersklubb Hägglunds. Jag träffade lite barn, det var kul.

Lägret på Bosön är slut. Åter igen dags att dra hem ett tag innan Pia och Lillie samlar hela landslagstruppen på sista lägret på Öland 18-20 juli. Dagen efter spelar Sverige för första gången sedan VM mot ett topp-10-lag, nämligen Japan. Då ser vi gänget från Bosön igen.

 

 

2 tankar på “Intervju: Sofia Jakobsson

  1. Pingback: Rückblick | Frauenfussball Schweden

  2. Pingback: Fördel Wolfsburg | Hattrick

Kommentarer är stängda.