Intervju: Kristine Minde

30241572041_97834635d0_k

Efter söndagens seger över Rosengård

Jag har tidigare skrivit att jag tycker att Linköpings FC har en mycket bra rekrytering på senare år. Claudia Neto är ett lysande exempel på detta, men det är även rekryteringen av norska landslagsspelaren Kristine Minde som är ytterligare ett bevis.

Kristine som gjorde troligtvis Linköpings viktigaste mål under de senaste sju åren. Det var ju hennes nick mot Rosengård som öppnade dörren rejält – dörren som leder till ett SM-guld med just nu fem poängs marginal på de svenska mästarna bakom med endast tre matcher kvar att spela.

Efter jag använde mig av den svenska sportjournalistiken mest ökända fråga ‘hur känns det’ i söndags skrev jag att jag ville intervjua Kristine eller Kris som hon kallas för det mesta. Jag ville skriva om fotbollsspelaren och människan Minde.

I torsdags då jag befann mig i München ringde jag upp henne i Linköping. Och då försökte jag undvika  alltför klyschiga frågor. Fast Kristine lugnade mig lite i alla fall genom att konstatera att det är väldigt vanligt att få frågor som ‘hur känns det’ och ‘kan du beskriva målet’ både i Sverige och i Norge.

Nyfiken var jag dock över vad som hände efter söndagens match och LFC:s seger. Där 24-åringen från Bergen avgjorde. Precis som jag har hört och läst om musiker som har svårt att komma ner efter en konsert med storpublik så tänkte jag att det måste ha varit svårt att lugna ner sig igen efter karriärens dittills viktigaste mål.

”Ja, det tog ju lite tid innan jag somnade”, säger Kris. ”Det gjorde det. Men jag hade sovmorgon på måndag och fick de timmarna sömn som jag behövde för återhämtningen. Sen hade vi träning och matchanalyser på eftermiddagen.”

Hur föll matchanalyser ut om man får fråga? Var ni bara nöjda med varandra?

”Vi gjorde hju en bra match defensivt, det gjorde vi. Vi släpper ju inte till jättemånga målchanser. Men vi pratade ju också om saker som kunde ha varit bättre.”

Jag tyckte ju att Rosengård var ganska överlägsen mot er i både cupfinalen och den första matchen i serien där ni ändå fick 1:1. Men i söndags så var ni mycket bättre och det var en jämn match.

”Ja, vi pratade under veckan inför matchen hur vi ville vara i det defensiva och vi spelade nu också lite annorlunda hemma än hur vi gjorde när vi spetsade borta mot dem i formation. Jag tycker vi låg tajtare ihop och det var en bättre relation i laget den här gången än under de andra gångarna.”

Vad var det som ni sa att ni kunde ha gjort bättre då i söndags?

Kris skrattar: ”Ja, det är det som jag just nu inte riktigt kommer ihåg.”

30108125472_29fefc68ea_k-1

;Mycket bra defensivt arbete av Minde – här mot Lina Nilsson

Hade ni pratat om att Renée Slegers skulle ta hand om Marta? De hade en del dueller i den första halvleken.

”Nej, vi var lite överraskad över att Marta hamnade på den sidan. Vi trodde nog att Marta skulle spela på min sida.”

Det känns ju svårt i förväg att inte tänka på just den där viktiga matchen. Nät jag pratade med Magdalena Ericsson inför matchen så sade hon att hon tänkte ibland på den. Den 9 oktober var ju liksom ett datum som hela damfotbollssverige såg fram emot.

”Jo, jag tänkte också ibland på den, det var ju klirr svårt att inte göra det eftersom det var också ganska mycket i media. Jag vet också att vi pratade om den där matchen som betydde nåt extra.” Men när vi har tränat och rest med laget så har vi alltid funderat på den nästa matchen som låg framför oss och inte tänkt på den 9 oktober.”

Det är ju det att nästa motståndare är alltid den tuffaste motståndaren. Att slappna av kan vara mycket farligt. Om ni nu inte skulle ta Vittsjö på allvar på söndag kan det ju sluta illa.

”Ja, så är det ju, absolut,” säger Kristine Minde. ””Vi måsta vara väl förberedda och foikusera på den matchen på 100%, Det kommer att bli en svår match. De är alltid bra på hemmaplan och sedan är vi inte så vana att spela på gräs. Det blir tufft och vi ska inte ta något för givet.”

Sen möter du två gama lagkompisar också, Katie Fraine och Linda Sällström.

”Ja, Katie är en bra målvakt och Sällis hon är ju duktig på att göra mål.”

Du har kontrakt även över nästa säsong, men det har inte Pernille Harder och Stina Blackstenius, de spelare i LFC som kanske varit mest i strålkastarljuset i år. Det har skrivits mycket om att de ska lockas bort av klubbar utomlands. Är det något som ni också börjar fundera över att detta fantastiska lagbygge som ni har gjort kan komma att splittras trots att ni nu står framför den största succén som man kan uppnå i national fotboll?

”Nej, jag tror inte att någon av oss tänker på detta nu under säsong. Vi är så fokuserat på att vi ska vinna de sista matcherna. Vi har varit fokuserat på alla matcher som har varit nu och vi har tre stycken kvar. Som jag sa innan vi kan inte ta något för givet,vi har inte tagit SM-guld än och det är viktigt att vi vinner även de sista matcherna. Jag tror inte att någon tänker på nästa år än, men alla är ju vana vid att det byts spelare i ett lag varje år. ”

Du kom hit till Sverige 2014 och lyckades redan första året. Du blev vald till årets spelare i Östergötland.

”Jo, det har jag, jag fick spela ganska mycket. Jag kan säga att det var väldigt lätt att komma till Linköping och till det laget. Man blir kompis med tjejerna direkt och tränaren är riktigt bra. Jag har ju inte hemlängtan.”

Varför bestämde du dig att komma till Linköping?

”Jag åkte till Sverige tillsammans med min man oh vi besökte både Linköping och Göteborg i november/december 2013, Då fick jag prata med Martin (Sjögren) och andra och fick se hur det är i Linköping och efter det besöket var det inte svårt att välja Linköping.”

På Twitter såg jag att du har en ganska fin motorcykel. Åker du mycket?

”Jo , jag har en motorcykel och jag åker ibland. Det ligger kanske lite i familjen, min pappa har också en motorcykel. Det ger en viss  lugn att kunna åka ut ibland.”

Kristine har läst psykologi och är klar med en bachelor degree som hon läste mest på distans på universitetet hemma i Bergen. Psykologi är kanske något hon fortsätter med efter fotbollen, men hon har ju en hel del år fotboll framför sig. I alla fall är det en vetenskap hon har ett stort intresse för.

Ett annat mer privat intresse är matlagning och där kanske mer bakning vad jag förstår. I alla fall har laget fått tagit del av Kris’ kunnande även på detta område.

Jag passade på att fråga lagkaptenen Magda Ericsson, inte om detta, men om vad hon tycker Kristine Minde betyder för laget och hur hon utmärker sig.

Hon säger: ”Kristine har varit och är en otroligt värdefull spelare för oss i LFC. Självklart på grund av att hon kan spela på många positioner men framförallt har hon bidragit med många poäng i år. Det är det hon har utvecklat mest i sitt spel just i år tycker jag, att hon nu omsätter alla hennes löpmetrar och slit till mer poäng. Kristine är en fantastisk lagspelare, hon är ödmjuk som person och alltid väl förberedd för match.”

Det här med lagspelarn Minde är ju onekligen sant. Visst har hon spelat mycket på offensiva positioner i år och visst så blev kanske årets viktigaste damallsvenska mål anledningen till att jag ville prata med norskan just vid den här tidpunkten. Men samtidigt kan man definitivt konstatera att Kris Minde kan spela allt på en fotbollsplan. Back, mittfältare, forward – få spelare i Damallsvenskan, men även utanför Sverige och Norge, kan spela så många olika roller på en mycket hög nivå. När det gäller hennes många facetter i fotbollen kommer jag faktiskt att tänka på brasilianska Elaine som även hon var kapabel på att vara en lika bra försvarare som en målfarlig forward när hon skulle vara det.

Tyskland är ett land som Kristine Minde intresserar sig för någon gång i framtiden, Hon tycker att den tyska ligan är möjligtvis den bästa, åtminstone i Europa och när vi pratar om det, så känns det som om hon ser det som en utmaning, Och utmaningar verkar hon gillar, 24-åriga Bergenjenten som också gillar att skratta känns det som.

9378133445_c1cba5cb47_k

Inför finalen i EURO 2013

Norska landslaget då? Snart möter dem Sverige ju Kristiansand och både Nora Holstad Berge som jag träffade i onsdags och Kris Minde verkar vara rejält revanschsugna efter OS-kvalet i våras. Plus att det inte gick så bra i VM 2015 då man förlorade mot England i åttondelsfinalen trots att man ledde med 1:0 efter mål av veteranen Solveig Guldbrandsen.

För mindre än en månad sedan avgick Norges förbundskapten Roger Finjord efter bara ett år på chefsposten. Spelarna v ar inte nöjda med honom. I ett utalande på Norges fotbollförbunds hemsida tackade de tränaren för den gemensamma tiden men stack inte un der stolen med att de tyckte att han inte fick ut det bästa av spelarna och laget.

Vem som efterträder Finjord är i dagsläge inte offentligt. I matchen mot Sverige ser vi Leif Gunnar Smerud på bänken som är tränare för det norska U21-landslaget, herrar. Smerud är dock allt annat än främmande för damfotboll, han var assisterande när Bjarne Berntsen ledde Norge till EM-brons i Finland 2009.

Ser man på truppen som tagits ut till matchen, så återfinns förstås Kris Minde och även suveräne mittbacken Nora Holstad Berge.  Men iögonfallande är att Norge verkar på gott väg att avsluta det generationsskifte som behövdes och som det svenska landslaget så småningom kommer att stå inför. 10 av de 18 spelare som tagits ut är födda 1992 (som Kristine Minde) eller senare. Vi får se fram emot matchen mot grannen i väst i Kristiansand.

1 tanke på “Intervju: Kristine Minde

  1. Pingback: Rückblick | Frauenfussball Schweden

Kommentarer är stängda.