Intervju: Julia Roddar (Kvarnsvedens IK)

34365707001_4f20eecc82_kEfter några hektiska veckor på jobbet blir det lite lugnare nu framöver och jag ska försöka ta upp bloggens intervjuer igen. Innan jag åkte ner till München i måndags pratade jag med Kvarnsvedens bästa svenska spelare, centrala mittfältaren Julia Roddar. För första gången på sex och ett halvt år kommer Roddar åter igen åtminstone träna i blågult, en chans till match kom inte till eftersom DBU ställde in Danmarks match mot Sverige i fredags.

När vi pratades vid så var Julia just på väg till Göteborg och satt på tåget dit. Det känns lite roligt att jag skriver ner detta nu på ett tåg mot just Göteborg som får ta en lång omväg pga byggnadsarbeten vid Södra Station i Stockholm.

Roddar har inte varit med under sex och ett halvt år. Senast det begav sig var hon med i ett F19-lag som förlorade 0:3 mot England i La Manga. Julia startade matchen och det gjorde även Amanda Ilestedt, Jonna Andersson, Elin Rubensson, Magdalena Eriksson och Fridolina Rolfö. Jessica Samuelsson blev inbytt.

Kommer du ihåg nånting av resan till Spanien för sex år sedan?

Gud, det var så länge sen, men jag kommer ju ihåg tjejerna. Jag tror att när jag träffar dem igen så kommer det att kännas som att man sågs nyligen. Jag var på La Manga året innan också, så det blir så att man blandar ihop lite båda de åren, men det var ett tag sen och det ska bli jättekul.”

Du försvann kanske från radarn ett par år, men du åkte till USA och gick på Shattuck- St.Mary’s Soccer Academy i Faribault, Minnesota, en liten stad med 23.000 invånare som ligger en dryg timmes bilfärd söder om ”the twin cities” Minneapolis och St.Paul. Hur hamnar man där?

Jag kontaktade Bluechip som är ett företag här i Sverige som för spelare till USA. De hade kontakt med skolan och jag tänkte att jag ville uppleva något nytt och åkte dit för ett år. När jag väl var där i USA fanns det scouter på matcherna inför när man skulle gå på college och så blev jag kvar i ytterligare fyra år.”

Men du flyttade från Faribault till Florida och spelade i Fort Myers för Florida Gulf Coast UniversityFlorida Gulf Coast University. Du blev alltså scoutad i Minnesota?

Först gick jag på en skola i Wisconsin, University of Wisconsin, i ett halvår, det var en jättestor skola med ungefär 50 000 elever. Jag ville hellre vara nånstans varmare, så jag bytte ett halvår till Florida efter att jag hade blivit scoutad till Wisconsin.”

Vad tog du med dig hem från USA till Sverige förutom det fotbollsmässiga?

Framför allt deras kultur, hur sociala och enkla de är, alla passar in där. Det är väl lite utanför planen jag har lärt mig att ta människor, det känns ibland att svenskar kan vara ganska blyga och introverta och där tycker jag att det kan vara tvärtom.”

På somrarna har du under tiden i USA åkt hem till Sverige och spelat lite i Kvarnsveden.

Jag har alltid haft uppehåll med fotbollen i USA. Det är alltid bara höstterminen och vårterminen som man spelar på college och på så sätt har jag kommit hem i sex, åtta veckor och då har jag tränat och spelat med Kvarnsveden den tiden jag har varit hemma.”

Om man tittar på den här säsongen så var det ju faktiskt du som gjorde Damallsvenskans första mål ,på Malmö IP mot FC Rosengård. Var det på något sett ett tecken att det skulle bli en mycket bra säsong för dig, du har ju fått mycket beröm för ditt spel och slutligen även kallats till A-landslaget?

35247461672_ee42a6bae5_kDet var en väldig skön start på säsongen. Jag brukar ju inte göra mål och jag kände att jag inte skulle bli nån målsprutare, men det kändes ändå skönt, det var stolpe in den gången. Vi fick lite medvind från början även om det var kanske lite tungt på slutet för laget, så kände jag kanske personligt att det var en bra start.”

Du har ju nämnts så ofta i år som en kandidat för landslaget. Hade du själv några förhoppningar om att Peter Gerhardsson skulle ta ut dig?

Jag har väl mest haft fokus i klubben, sedan har jag ju vetat sedan i somras att jag har varit lite aktuell. Det är klart att det ha varit jättekul, men det är inget jag själv har vågat tro för mycket på så att man inte ska gå och vara besviken. Jag själv har inte haft det som en målsättning, det har liksom kommit av sig själv att det har gått bra.”

Till Kvarnsveden. Nu har ni nyligen åkt på en väldig tung förlust mot LB07, men annars tycker jag att ni spelat en ganska bra säsong, ni är ju tredje bästa laget när det gäller gjorda mål, men tyvärr sämsta när det gäller baklängesmål.

Vi är ju så himla upp och ner under en match också. Vi kan ha väldigt bra perioder stundtals och sedan kan vi gå ner rejält stundtals också. Det håller ju inte på den här nivån, då blir vi ju straffade direkt. Det har hänt under hela säsongen, det spelar ingen roll vad vi säger, det bara händer, men det är kul att vi har spelat fotboll och gjort fina mål och inte bara slagit långbollar.”

Jag såg er i Linköping och två gånger i Stockholm och mot Djurgården (2:1) och Linköping (2:3) gjorde ni ju riktigt fina matcher, tycker jag.

Det gäller ju att vi tar fram det där igen de tre sista matcherna att vi håller hela matchen i 90 minuter och det inte blir några svackor.”

Men ändå har ni ju det absolut svåraste slutprogrammet av alla?

Ja, verkligen, det är jättetufft, men vi är rätt starka hemma, det känns tryggt att det är två hemmamatcher nu. Vi kan ju inte säga att vi har ett bra facit mot de lagen, men jag tror att det gäller att tänka här och nu.”

Linköping vann ju bara med 2:1 på Ljungbergsplan i fjol med ett ganska sent mål, Rosengård har ni inget bra facit mot.

De har vi inget bra facit mot, men där får vi inte tänka på vad som har hänt utan bara här och nu.”