Hammarby fortsätter vinna

Svenska mästarna fortsätter vinna i Damallsvenskan. Fem matcher – fem vinster – femton poäng.

Tränaren Martin Sjögren var nöjd i eftersnacket och pratade om att man har haft kontroll, varit överläsen mm.

Jag tillbringade första halvleken bakom Sofia Hjerns mål för att ta några bilder som illustrerar inlägget, men det var så fruktansvärt kallt på Kanalplan (3 grader som kändes snarare som -3) att jag tittade från läktarhåll under andra halvleken för att åtminstone slippa vinden.

Jag håller med Sjögren att Bajen var dominant. Men jag hade förväntat mig mer av IFK Norrköping som jag såg för första gången denna säsong. De var för det mesta helt ofarliga och förlorade nästan alla dueller på mittfältet och framåt.

Ändå vann Hammarby endast med 2:0 och det dröjde länge (83′) innan det förlösande andra målet kom genom nya målsprutan Anna Jøsendal som har gjort tre mål på fem dagar för sitt nya lag.

Under vissa moment i andra halvlek fick man tanken att detta skulle kunna leda till att Hammarby tappar två poäng om Peking skulle göra ett lyckligt kvitteringsmål.

Med synen på nästa motståndet hemma på Kanalplan, suveräna serieledarna FC Rosengård, får Hammarby höja sig rejält för att hålla emot.

Positivt i hemmalaget noterade jag att Sjögren roterade laget i denne ”engelska vecka” med tre matcher – Smilla Holmberg, Thea Sørbo och Vilde Hasund fick starta och Julia Roddar, Ellen Wangerheim och Stina Lennartsson fick vila innan de hoppade in i andra.

Fun fact som jag inte tyckte var så funny som Sjögren avslöjade i eftersnacket (som jag missade eftersom jag räddade mig in i tunnelbanans värme): Julia Roddar säger Sjögren, behöver otroligt mycket tid för återhämtning. Det är kanske ingen detalj som man som spelare vill att tränaren ”avslöjar” till hela världen.

Detta inlägg publicerades i Allgemein den av .

Om Rainer

This is in English because I am Blogging both German and Swedish and apparently this text here appears in all of my Blogs when you click my name. My name is Rainer and I have been following women's football or soccer for quite a while now. I watch football games, take pictures when I see matches, because I need them for the blogs. I talk to Players and publish texts about that in my German and Swedish blog. I prefer the term "talk" instead of "interview". It's a dialogue,l notm just Q & A I am interested in.