Anja Mittag slutar

Sydsvenska Dagbladet rapporterar i morse att Anja Mittag kommer att spela sin sista match för Rosengård borta mot Linköping den 20 maj. Det är ju lite av en bomb. Anja fyller 34 år på torsdag och har ett kontrakt som går ut till sommar och hon har alltså valt att inte förlänga det åtminstone tills säsongen är slut.

Jag tycker att det är ett smart beslut. Man ska sluta när man är fortfarande som bäst och det finns ett liv efter karriären. Det går inte att beskriva vad Anja har åstadkommit. Hon vann OS-guld, VM-guld, EM-guld, spelade 158 gånger för landslaget och gjorde 50 mål. Vann tyskt ligaguld med Turbine Potsdam flera gånger, SM-guld med LdB FC Malmö och sedan FC Rosengård, tyska cupen, svenska cupen, UEFA Women’s Cup, var del av ”Mannschaft des Jahres” flera gånger i Tyskland och jag själv har träffat henne ett par gånger backstage på Globen när hon tog emot den ena och andra guldbollen.

Jag minns väldigt gärna en lördag i Bollstanäs utanför Stockholm när hon fortfarande spelade för Turbine Potsdam och Anja Mittag och jag satt där och tittade på en match i dåvarande Norrettan och snackade väldigt avspänt om fotboll i två timmar. Jag sa åt henne att hon borde fundera att spela i Sverige och jag vet att det inte var mitt råd som förde henne hit, men skönt är det ändå att hon verkligen hamnade här och hittade ytterligare en hemstad förutom sitt Chemnitz där hon föddes och Potsdam där hon blev vuxen och en världsspelare.

Allt gott härifrån, Anja och jag är glad att jag bokade tågbiljetten till Linköping i natt utan att veta att det blir en mycket speciell match där en av Damallsvenskans största spelare någonsin kommer att göra sin sista match. Hoppas att du fortsätter med fotbollen och satsar på att träna unga flickor och tjejer framöver. De har så mycket att lära av dig!

Rosengård måste ju hitta en lösning till detta. Jag har ingen aning hur snacket går med Hailie Mace, men om även hon lämnar till sommaren uppstår det ju förstås ett behov av offensiva förstärkningar.

Detta inlägg publicerades i Allgemein och märktes den av .

Om Rainer

This is in English because I am Blogging both German and Swedish and apparently this text here appears in all of my Blogs when you click my name. My name is Rainer and I have been following women's football or soccer for quite a while now. I watch football games, take pictures when I see matches, because I need them for the blogs. I talk to Players and publish texts about that in my German and Swedish blog. I prefer the term "talk" instead of "interview". It's a dialogue,l notm just Q & A I am interested in.