Inför omgång tio

33263678364_6dfee029e6_k

Kan Petra Anderssons Eskilstuna vända den negativa trenden i Kristianstad?

Djurgården – Kopparbergs/Göteborg FC 22/6 kl 1730 (Stockholms stadion)

Jag är på semester och kan inte lova att skriva lika många inlägg som vanligt. Men jag ska ändå försöka mig på ett par samt intervjuer som jag försöker fixa skriftligt. Tidsmässig ligger jag dock nio timmar efter Sverige nu vilket innebär att jag får skynda mig. Matchen ovan börjar nämligen om mindre än en timme medan dagen gryr i den del av världen där jag är just nu.

Djurgården kommer med starkt försvarsspel från matcherna mot Eskilstuna och Hammarby senast (1:0 resp 2:0) medan Göteborgs försvar har läckt ordentligt av olika anledningar. ‘

Samtidigt läser jag att KGFC hade stora problem att överhuvudtaget ta sig till Stockholm eftersom tågkaos ledde till stora förseningar. Stillastående i Hallsberg i 45 minuter och sedan omdirigering via Västerås till Stockholm gjorde att laget inte kunde äta mat på en bokad restaurang i huvudstaden utan fick åka direkt till Stockholms stadion efter att ha ätit på tåget. Speciellt i et sårbara läge som laget befinner sig i är detta urdålig matchförberedning. Jag tror att också detta leder till en klar etta.

Mitt tips: 3:1

 

KIF Örebro – Piteå IF 25/6, kl 1400 (Behrns arena)

Denna omgång ger inte krisande lag lätta matcher. Är KIF i kris? Njae, brukar man säga på svenska. Men ligger man sist efter nio omgångar och kommer knappt till vassa målchanser och möter ett av seriens defensivt allra starkaste lag är hemmaseger inte direkt det man tänker på.

Lisa Dahlkvist levererar i landslaget när hon har starka lagdelar bakom och framför sig, men i klubblaget har hennes säsong varit rätt så mediokert hittills. Julia Spetsmark är den andra Örebroaren som kommit med till EM. Jag gillar hennes sätt att spela, men även hon har briljerat i 2-3 matcher, men resterande sex har varit inte mycket mer än ok. Skönt att man ändå kan slå sig in i en svensk EM-trupp. Emma Jansson har även hon blixtrat till, men lägstanivån på alla nämnda och även de andra spelarna i Martin Skogmans helsvenska trupp är lågt och därför står det 12 framför klubbnamnet i Damallsvenskans tabell.

Piteå kommer med nytt självförtroende. Efter även dem inledde säsongen lite svajigt, så har tåget kommit igång nu inte minst efter bortasegern över Eskilstuna United. De kommer inte att släppa till många chanser och de kommer att förvalta två av sina.

Mitt tips: 0:2

 

Vittsjö GIK – Linköpings FC 25/6, kl 1500 (Vittsjö IP)

Linköping ligger på första plats trots alla spelartapp och Pernille Harder berättade för mig att hon är inte speciellt förvånad över det. Man vann även mot Kvarnsveden featuring Tabitha Chawinga senast trots att man inte gjorde av av sina bättre matcher.

Detta talar även för en bortaseger på söndag mot ett Vittsjö som dock offensivt har spelat bättre än på väldigt länge, inte bara för att ex-LFCaren Linda Sällström är i en fantastisk form utan även för att Sällström har sin vapendragare Emmi Alanen tillbaka. Och för att hela laget spelar bra fotboll och ser ut som en klar favorit i seriens stora mittenkamp om plats 5.

Mitt tips: 1:2

 

Kvarnsvedens IK – Hammarby IF FF 25/6, kl 1500 (Ljungbergsplan)

Gänget från Dalarna spelar allt bättre fotboll de senaste veckorna. Visst, det är Chawinga som lägger till det speciella lilla extra, men så var det när Rosengård hade sin Marta kvar och Linköping Harder. Jo, jag sätter Tabitha Chawinga i 21 års ålder medvetet i en jämförelse med Marta och Pernille Harder. Vi snackar nämligen den överlägsen bästa målskytten och Damallsvenskan solklart mest värdefulla spelare här.

Men övriga KIK gillar jag också. Julia Roddar står med stor säkerhet i Peter Gerhardssons anteckningsbok och att se Elizabeth Addo röra sig och spela bollen är godis för fotbollsälskare.

Hammarby kommer att ha det svårt trots lagets arbetsiver. De kommer inte att gå under, men de åker inte hem med poäng från Borlänge.

Mitt tips: 2:1

 

Kristianstads DFF – Eskilstuna United 25/5, kl 1700 (Vilans IP)

För KDFF började den säsong man hoppades på i förra omgången med suveräne 5:2 över KGFC. 5:2 som kunde ha varit 8:2 om målchanserna hade förvaltats till fullo.

Eskilstuna kommer med två tunga bakslag och SM-guldet har just nu troligtvis ingen längre på läpparna efter tapp mot Djurgården och Piteå. Flr att hänga på LFC och FCR måste ”Tuna” vinna.

Det blir således en högintressant tillställning i Skåne.

Mitt tips: 2:2

 

FC Rosengård – IF Limhamn Bunkeflo 26/6, kl 1830 (Malmö IP)

Stora syster mot lilla syster. Första Malmöderbyt i Damallsvenskan. Det gick så bra för LB 07 hittills och laget har smått otroliga 13 poäng men Rosengård verkar äntligen ha slutat blanda topprestationer (3:0 borta mot Linköping) med negative storskrällar (0:1 mot Hammarby).

Det är Rosengårds närmare 800 landskamper i startelvan som vägar tungt, väldigt tungt, blytungt.

Mitt tips: 4:0

 

 

One thought on “Inför omgång tio

  1. Hans

    Nästan rätt blev det 2 – 0 till Djurgården. Dom går upp till fjärde plats. Men en bedrövlig publiksiffra 204 !!! Djurgården bör jobba med att få bättre siffror. ”Gråt inte för mig Göteborg” men det känns nog tungt när laget inte fungerar. Värva Caroline Seger kanske ? 😉

    Gilla

    Svara

Kommentera

