Intervju: Mimmi Larsson

a_28_1676

Mimmi Larsson i söndags på Stockholms stadion (Foto: Anders Henrikson)

Aktiviteten i bloggen har varit lågmäld de senaste veckorna när det gäller intervjuer. Det beror främst på att det är ganska livligt på mitt vanliga jobb. Senaste intervjun var med Piteå IF:s Irma Helin som numera är uttagen till landslagstruppen mot Iran och Norge senare i oktober. Ett stort grattis till en välförtjänt uttagning! Gratulera får man även Piteås tränare Stellan Carlsson som har fört ytterligare en spelare till A-landslaget efter Pauline Hammarlund, Emilia Appelquist, Hilda Carlén och Josefin Johansson. Och vi ska inte glömma norska June Pedersen. Piteå borde vara en av landets mest interessanta adresser för svenska talanger när de vill utvecklas och ta nästa steget i sin karriär. Irma och jag pratade om just detta.

Nu när jag skriver det här inlägget trillar målen in från sextondelsfinalen i UWCL – UEFA Women’s Champions League alltså. Rosengård vann i blåsten på Island med 1-0 och borde säkra åttondelen utan större problem.

Men i morgon så riktas de svenska ögonen främst till Tunavallen där alla hoppas på en mycket bra publiksiffra mot skotska Glasgow City. Eskilstuna United debuterar i Champions League och det blir nog den största matchen hittills i klubbens historia.

I söndags besökte ”Tuna” Stockholms stadion och årets uppstickare Djurgården och det blev en målrik tillställning som slutade 3:3. United ledde med 3:2, alla mål för bortalaget gjordes av Mimmi Larsson som också hon är uttagen till landslaget, precis som ovan nämnda Irma Helin. Och sen kvitterade Sheila van den Bulk in den 90:e minuten. Jag såg målet på damallsvenskan.tv, ett praktskott från drygt 30-35 meter rakt in i krysset. Ett av årets mer spektakulära mål.

Men det var inte anledningen till att jag ringde upp Mimmi som flyttade från de värmländska skogarna till Mälardalen. Larsson är nu efter Stina Blackstenius Damallsvenskans bästa målgörare som har svensk pass. Tio gånger har hon träffat, hon är med i landslaget och spelar sin första UWCL-match i morgon.

Jag blev särskilt imponerad av ditt andra och tredje mål mot DJurgården. Först har du en väldig bra bollmottagning, vänder dig och gör mål och sedan vräker du bara in bollen till 3-2 ledningen.

a_21_1650

Mimmi kvitterar Djurgårdens ledning (Foto: Anders Henrikson)

”Det var skönt att göra tre mål, men det var synd att det inte räckte till tre poäng. Jag har väl inte ofta gjort sådana boxmål,” säger Mimmi Larsson.

Hur skulle du beskriva dig som forward?

”Min spetsegenskap är ju djupledsspelet, jag är väldigt duktigt en mot en och att springa i djupled. Det är väl mina styrkor och att jag är snabb. Det här med boxspelet som du nämner är något jag känner att jag har utvecklat i år, både mitt boxspel och speluppfattningen som forward tycker jag också har blivit bättre. Jag tänker mer som en forward äön vad jag kanske har gjort tidigare.”

Det låter som om klubbytet från Mallbacken till Eskilstuna har varit bra för dig?

”Jag känner verkligen att det har varit ett rätt val att byta till Eskilstuna, det har gjort mig mycket gott, både som person och fotbollsspelare. Det var ett rätt steg i min karriär,” säger hon.

Hur pass bra är omgivningen i Eskilstuna, jag vet att Viktor Eriksson har ett bra rykte bland spelare.

”Viktor är en mycket bra fotbollstränare och en väldigt bra person, jag trivs jättebra med honom som tränare. Han har väl en stor andel i att det har gått så bra för mig den här säsongen, tycker jag.”

Som lag ligger ni ganska långt efter Linköping och Rosengård som dock också spelar en ganska makalös säsong båda två.

”Jo, absolut. Vi ligger ju tyvärr för långt ifrån, men som du säger de har gjort en fantastisk säsong och sen får man väl ha lite i åtanke att vi var väldigt många nya spelare i Eskilstuna inför den här säsongen. Det tar lite tid att få ihop ett lag. På lång sikt tror hag att den kan bli jättebra, men jag tycker inte att det är så konstigt att det kanske inte blev samma succé som förra året med tanke att det är så många nya spelare i klubben,” tycker Mimmi.

Efter sommaruppehållet har det ju definitivt blivit bättre för er.

”Hm, jo, jag tycker att vi har gjort en mycket bra match mot Göteborg som vi vann med 3:1 och jag tycker att vi är inne på ett bra spår.”

Hur går snacket i stan nu inför morgondagens match mot Glasgow City?

”Det är förstås jättekul. Det är mycket biljetter sålda och mycket reklam på stan, jag tror verkligen att det kommer att bli en kanonmatch.”

På Twitter var jag inne på en liten diskussion om publiksiffror och när man tittar på dem så är det framför allt Eskilstuna som lyckas att få en bra publiksiffra till alla matcher. Vad kan Eskilstuna lära ut till de andra?

”Nu är det ju mitt första år i Eskilstuna, men det är en mycket bra organisation. Man gör mycket grejer för att locka publiken och sen är ju publiken fantastisk i sig. Jag tror att det är ganska många som tycker att det är kul att se oss. Det gäller att ha många idéer, men det gäller också att publiken vill komma,” tror Mimmi Larsson.

Vad vet du om Glasgow City som ni nu möter?

”Jag vet faktiskt inte mycket, vi ska faktiskt prata om det senare i dag (läs: i går). Jag antar väl att det blir en tuff match, det brukar väl vara det mot dessa lag. Jag vet eftersom vi har mött Irland med landslaget och de är fysiska så jag skulle inte bli förvånad om det blir samma stil. Jag har ju en gammal lagkamrat (i Mallbacken), Eilish [McSorley], hon har mycket goda vänner som spelar där. Hon sa väl att de ska va fysiska. Vi får väl se.”

Vi får se. I morgon åker jag till Tunavallen och ser fram emot en fantastisk publiksiffra som nog säkerligen kommer att överstiga 3.000. Larssons andra och tredje mål mot Djurgården i söndags visade att 22-åringen breddar sitt repertoir och utvecklas från en djupledsforward till en tuffing i boxen, en blandning som inte finns alltför ofta i damfotbollen. Någonting som Eskilstuna redan i morgon kan behöva mot fysiska spelare från Skottlands största stad.

12 matcher spelades alltså redan i dag i UWCL. Här är resultaten:

Biik-Kazygurt (Kazakhstan) – Verona  3-1
Medyk Konin (Polen) – Brescia 4-3
Sarajevo – Rossiyanka 0-0
Breidablik – Rosengård 0-1 (Mål: Lotta Schelin)
Sturm Graz – FC Zürich 0-6
Apollon Limassol – Slavia Prag 1-1
Avaldsnes – Lyon 2-5
Twente – Sparta Prag 2-0
Athletic Bilbao – Fortuna Hjörring 2-1
Chelsea Ladies – VfL Wolfsburg 0-3 (Hattrick av Zsanett Jakabfi)
Sankt Pölten – Bröndby 0-2
Hibernian Edinburgh – Bayern München 0-6

 

 

One thought on “Intervju: Mimmi Larsson

  1. Ping: Rückblick | Frauenfussball Schweden

Kommentera

